OF DOMES AND ROBES – COME IL CULTO SI FA CASA (BY SARA BONFANTI & WAJAHAT A. KAZMI) IS NOW OUT! 

Drums roll, trumpets blow: Of Domes and Robes – Come il culto si fa casa, is finally out! Hiccuping through the pandemic, this docu short adds to the complexity of migrants’ homemaking under uncertain conditions. Was there any space left for minority worship, let alone for live shooting, when distancing was mandatory? The film will be screened in its hometown Brescia next month, then travel across festivals in Europe. Read the presentation below and, for more details, here. Follow us on FB: https://www.facebook.com/OfDomesAndRobes

OF DOMES AND ROBES – Come il culto si fa casa

A docu short on freedom of worship and the right to the city (Italy, 2021)

This short movie intended to portray how minority houses of worship might serve as community homes in today’s southern Europe. The screenplay built upon three years of ethnographic fieldwork conducted in the Italian city of Brescia with South Asian research participants. In collaboration with our Hindu, Muslim and Sikh interlocutors, the film recorded everyday religious practices which took place in a mandir, a mosque and a gurdwara, as well as life interviews released by clerics and devotees. Capturing the ambience of each place and the social relations there performed, this short reveals to what extent ethno-religious diversities are allowed to make a home for themselves in a fast-forwarding Italian city. Filmed in fall/winter 2020, and bound with uncertainties as the Covid-19 epidemic unfolded, this work documents the resilience of each religious community, which found sensible ways to respect social distancing while attending their temple for prayers and solidarity. Despite some temporary discomfort, those worship rooms remained the safest and most beloved place where to reproduce one’s cultural identity as well express attachment to the city itself. Engrossed in a constant bargain of how close to come and shoot, the directors invite the audience to reflect on the challenges of social belonging and the limits of participatory visual research.

Un cortometraggio sulla libertà di culto e il diritto alla città (Italia, 2021)

Questo cortometraggio nasce per esplorare come i luoghi di culto delle minoranze possano servire da case comunitarie nell’Europa di oggi. La sceneggiatura si basa su tre anni di lavoro etnografico condotto nella città di Brescia con partecipanti alla ricerca originaria dell’Asia del Sud. In collaborazione con i nostri interlocutori indù, musulmani e sikh, il film ripercorre scene di religiosità quotidiana in un mandir, una moschea e un gurdwara, integrate da stralci di intervista rilasciate dai protagonisti. Catturando l’atmosfera di ogni luogo e le relazioni sociali che vi si svolgono, questo corto rivela quanto le diversità etnico-religiose possano integrarsi in una città italiana sempre più multiculturale. Girato nell’autunno/inverno 2020, e legato alle incertezze dell’epidemia da Covid-19, questo lavoro documenta la resilienza di ciascuna comunità religiosa, che è riuscita rispettare le distanze sociali imposte, senza smettere di frequentare il proprio tempio per mantenere attive la preghiera e la solidarietà. Nonostante il temporaneo senso di disagio, quelle sale di culto sono rimaste il luogo più sicuro e prediletto dove riprodurre la propria identità culturale ed esprimere l’attaccamento alla città stessa. Coinvolti in una costante contrattazione sulle distanze fisiche e simboliche da rispettare, i registi invitano il pubblico a riflettere sulle sfide dell’appartenenza sociale e sui limiti della ricerca visuale partecipata.

Funding

ERC Horizon2020 HOMInG Project “the Home-Migration nexus” awarded to Prof. Paolo Boccagni, Sociology Dept. University of Trento https://homing.soc.unitn.it/

Co-directors

Sara Bonfanti, research anthropologist, and Wajahat Abbas Kazmi, independent filmmaker